DA
HR-jura Teknologi

Datatilsynet udsteder retningslinjer vedrørende adgang til fratrådte medarbejderes e-mails

logo
Juranyt
calendar 29. maj 2011
globus Danmark

Datatilsynet har netop offentliggjort retningslinjer for hvor længe en arbejdsgiver må holde en fratrådt medarbejders e-mail konto åben, hvem der bør have adgang til kontoen, og hvad kontoen må bruges til.
Som følge af flere sager hos Datatilsynet vedrørende arbejdsgiverens behandling af en fratrådt medarbejders e-mail konto, har Datatilsynet fastlagt nogle retningslinjer vedrørende håndteringen heraf.

Retningslinjerne gælder i de tilfælde, hvor andet ikke konkret måtte være aftalt mellem arbejdsgiveren og medarbejderen.

Det fremgår af retningslinjerne at:

En fratrådt medarbejders e-mail konto kun må holdes åben i en kort periode som mulig, og denne periode kan ikke overstige 12 måneder. De 12 måneder regnes formentlig fra det tidspunkt, hvor medarbejderen ophører med at arbejde, uanset at han/hun modtager løn i en periode derefter.

Så snart medarbejderen har forladt arbejdspladsen og ikke længere har adgang til sin e-mail konto, skal der sættes et auto-svar på med besked om, at medarbejderen ikke længere er ansat.

E-mail kontoen må kun benyttes til at modtage e-mails. Hvis der er tale om private e-mails, må disse dog godt videresendes til medarbejderens private e-mail konto.

Kun en enkelt eller ganske få betroede medarbejdere bør have adgang til den fratrådte medarbejders e-mail konto.

Oplysninger om medarbejderens e-mail adresse skal hurtigst muligt fjernes fra virksomhedens hjemmeside, og andre offentligt tilgængelige informationssteder.

Persondatalovens regler, herunder reglerne om oplysningspligt, indsigt mv., skal overholdes, hvis virksomheden holder den fratrådte medarbejders e-mail konto åben. Hvad angår oplysningspligten, kan denne fremgå af virksomhedens IT-politik, og Datatilsynet anbefaler da også, at virksomheden fastsætter retningslinjer for håndteringen af fratrådte medarbejderes e-mail konti.

Det skal understreges, at Datatilsynet ikke forholder sig til, om virksomheden må læse den fratrådte medarbejders private e-mails, da dette skal vurderes i henhold til straffelovens bestemmelser. Det klare udgangspunkt er dog, at det kan virksomheden ikke.

[Datatilsynets retningslinjer er offentliggjort på Datatilsynets hjemmeside den 24. maj 2011]

Retningslinjerne gælder i de tilfælde, hvor andet ikke konkret måtte være aftalt mellem arbejdsgiveren og medarbejderen.

Det fremgår af retningslinjerne at:

En fratrådt medarbejders e-mail konto kun må holdes åben i en kort periode som mulig, og denne periode kan ikke overstige 12 måneder. De 12 måneder regnes formentlig fra det tidspunkt, hvor medarbejderen ophører med at arbejde, uanset at han/hun modtager løn i en periode derefter.

Så snart medarbejderen har forladt arbejdspladsen og ikke længere har adgang til sin e-mail konto, skal der sættes et auto-svar på med besked om, at medarbejderen ikke længere er ansat.

E-mail kontoen må kun benyttes til at modtage e-mails. Hvis der er tale om private e-mails, må disse dog godt videresendes til medarbejderens private e-mail konto.

Kun en enkelt eller ganske få betroede medarbejdere bør have adgang til den fratrådte medarbejders e-mail konto.

Oplysninger om medarbejderens e-mail adresse skal hurtigst muligt fjernes fra virksomhedens hjemmeside, og andre offentligt tilgængelige informationssteder.

Persondatalovens regler, herunder reglerne om oplysningspligt, indsigt mv., skal overholdes, hvis virksomheden holder den fratrådte medarbejders e-mail konto åben. Hvad angår oplysningspligten, kan denne fremgå af virksomhedens IT-politik, og Datatilsynet anbefaler da også, at virksomheden fastsætter retningslinjer for håndteringen af fratrådte medarbejderes e-mail konti.

Det skal understreges, at Datatilsynet ikke forholder sig til, om virksomheden må læse den fratrådte medarbejders private e-mails, da dette skal vurderes i henhold til straffelovens bestemmelser. Det klare udgangspunkt er dog, at det kan virksomheden ikke.

[Datatilsynets retningslinjer er offentliggjort på Datatilsynets hjemmeside den 24. maj 2011]

Modtag vores nyhedsbrev

Anders

Etgen Reitz

Partner

Lignende

logo
HR-jura

19. april 2024

Man må konsultere, før man agerer

logo
HR-jura

12. april 2024

PTSD-ramt politibetjent fik ret i Højesteret

logo
HR-jura

12. april 2024

Aktieoptionernes akilleshæl

logo
HR-jura

3. april 2024

At ophæve på egen bekostning

logo
HR-jura

27. marts 2024

Regler om løngennemsigtighed på vej

logo
HR-jura

26. marts 2024

Tvillingeforældre får ekstra barsel

Holdet

Alexandra

Jensen

Juridisk rådgiver

Anders

Etgen Reitz

Partner

Caroline

Thorsen

Junior juridisk assistent

Cecillie

Groth Henriksen

Advokat

Johan

Gustav Dein

Advokatfuldmægtig

Julie

Meyer

Senior juridisk assistent

Kirsten

Astrup

Managing associate (orlov)

Maria

Kjærsgaard Juhl

Juridisk rådgiver

Sofie

Aurora Braut Bache

Managing associate

Søren

Hessellund Klausen

Partner