DA
Transport

Transportør ansvarlig for millionskader opstået under stormvejr

logo
Juranyt
calendar 18. marts 2015
globus Danmark

En kontraherende transportør og en søtransportør var ansvarlige for skader, som opstod, da 30 trailere blev transporteret på dæk under et stormvejr. Sø- og Handelsretten fastslog, at transportørerne var ansvarlige på trods af stormvejret, og at den kontraherende transportør desuden skulle erstatte vareforsikringsselskabets yderligere tab. 

En kontraherende transportør skulle fragte 30 trailere fra Polen til Venezuela og viderekontraherede søtransporten til en søtransportør. Den kontraherende transportør tegnede desuden en vareforsikring med et forsikringsselskab, hvori det fremgik, at gods skulle fragtes under dæk.

På Nordatlanten blev skibet ramt af et hårdt uvejr med vind op til stormstyrke (9-10 bf). Otte trailere faldt overbord, mens de restende blev voldsomt beskadigede. En surveyor rapporterede, at trailerne var blevet stablet ovenpå hinanden, og at de kun blev holdt sammen af 2-3 remme, mens det efter hans mening var nødvendigt at surre med 6-10 remme på hver enkelt trailer. Forsikringsselskabet udbetalte erstatning for de tabte og beskadigede trailere til modtageren af trailerne. Forsikringsselskabet mente dog, at:

  • både den kontraherende transportør og søtransportøren var ansvarlige for skaderne efter sølovens § 275 (og § 286), hvorefter transportører er ansvarlige for skader, der opstår, mens godset er i deres varetægt.
  • den kontraherende transportør derudover var ansvarlig for ikke at have overholdt de betingelser, som forsikringen blev tegnet på, idet trailerne blev fragtet på dæk. For denne type ansvar gælder der ikke nogen ansvarsbegrænsning.

Sø- og Handelsretten: Transportørerne var ansvarlige for skaden…

Ved bedømmelsen af transportørernes ansvar lagde Sø- og Handelsretten vægt på sagkyndiges udtalelser om, at det ikke var usædvanligt med vindstyrke 9-10 bf om vinteren på Nordatlanten. Da der tilmed var en rapport, hvori en surveyor beskrev, at fastsurringen af trailerne havde været utilstrækkelig, fandt retten ikke, at transportørerne havde bevist, at de ikke var ansvarlige for skaden.

Retten idømte derfor den kontraherende transportør og søtransportøren solidarisk ansvar for skaderne op til begrænsningsbeløbet på i alt 456.000 SDR efter søloven.

… Og den kontraherende transportør skulle dække vareforsikrerens tab

Retten fandt derudover, at den kontraherende transportør kunne pålægges et yderligere ansvar for ikke at have overholdt forsikringsbetingelserne. Ifølge retten var det godtgjort, at forsikringsselskabet ikke ville have tegnet forsikringen, hvis det var blevet oplyst, at godset skulle transporteres på dæk.

Den kontraherende transportør skulle dække forsikringsselskabets tab på 8,5 millioner DKK, som omfattede den fulde værdi af trailerne samt oplagringsomkostninger, da transportøren havde ansvar for at give korrekte oplysninger om transporten.

IUNO mener

Dommen illustrerer, at selv et hårdt uvejr med vind op til stormstyrke ikke medfører ansvarsfrihed, når surringen af godset ikke er tilstrækkelig, og uvejret ikke er uforudsigeligt.

Når en transportør tegner forsikring, er det væsentligt at sørge for, at forsikringsselskabet får de korrekte oplysninger, og at man er opmærksom på hvilke vilkår, der fremgår i policen. Det kan koste dyrt, hvis man overser et forsikringsvilkår. 

[Sø- og Handeksrettens dom af 20. januar 2015, sag S-27-12]

En kontraherende transportør skulle fragte 30 trailere fra Polen til Venezuela og viderekontraherede søtransporten til en søtransportør. Den kontraherende transportør tegnede desuden en vareforsikring med et forsikringsselskab, hvori det fremgik, at gods skulle fragtes under dæk.

På Nordatlanten blev skibet ramt af et hårdt uvejr med vind op til stormstyrke (9-10 bf). Otte trailere faldt overbord, mens de restende blev voldsomt beskadigede. En surveyor rapporterede, at trailerne var blevet stablet ovenpå hinanden, og at de kun blev holdt sammen af 2-3 remme, mens det efter hans mening var nødvendigt at surre med 6-10 remme på hver enkelt trailer. Forsikringsselskabet udbetalte erstatning for de tabte og beskadigede trailere til modtageren af trailerne. Forsikringsselskabet mente dog, at:

  • både den kontraherende transportør og søtransportøren var ansvarlige for skaderne efter sølovens § 275 (og § 286), hvorefter transportører er ansvarlige for skader, der opstår, mens godset er i deres varetægt.
  • den kontraherende transportør derudover var ansvarlig for ikke at have overholdt de betingelser, som forsikringen blev tegnet på, idet trailerne blev fragtet på dæk. For denne type ansvar gælder der ikke nogen ansvarsbegrænsning.

Sø- og Handelsretten: Transportørerne var ansvarlige for skaden…

Ved bedømmelsen af transportørernes ansvar lagde Sø- og Handelsretten vægt på sagkyndiges udtalelser om, at det ikke var usædvanligt med vindstyrke 9-10 bf om vinteren på Nordatlanten. Da der tilmed var en rapport, hvori en surveyor beskrev, at fastsurringen af trailerne havde været utilstrækkelig, fandt retten ikke, at transportørerne havde bevist, at de ikke var ansvarlige for skaden.

Retten idømte derfor den kontraherende transportør og søtransportøren solidarisk ansvar for skaderne op til begrænsningsbeløbet på i alt 456.000 SDR efter søloven.

… Og den kontraherende transportør skulle dække vareforsikrerens tab

Retten fandt derudover, at den kontraherende transportør kunne pålægges et yderligere ansvar for ikke at have overholdt forsikringsbetingelserne. Ifølge retten var det godtgjort, at forsikringsselskabet ikke ville have tegnet forsikringen, hvis det var blevet oplyst, at godset skulle transporteres på dæk.

Den kontraherende transportør skulle dække forsikringsselskabets tab på 8,5 millioner DKK, som omfattede den fulde værdi af trailerne samt oplagringsomkostninger, da transportøren havde ansvar for at give korrekte oplysninger om transporten.

IUNO mener

Dommen illustrerer, at selv et hårdt uvejr med vind op til stormstyrke ikke medfører ansvarsfrihed, når surringen af godset ikke er tilstrækkelig, og uvejret ikke er uforudsigeligt.

Når en transportør tegner forsikring, er det væsentligt at sørge for, at forsikringsselskabet får de korrekte oplysninger, og at man er opmærksom på hvilke vilkår, der fremgår i policen. Det kan koste dyrt, hvis man overser et forsikringsvilkår. 

[Sø- og Handeksrettens dom af 20. januar 2015, sag S-27-12]

Modtag vores nyhedsbrev

Aage

Krogh

Partner

Lignende

logo
Transport

4. juni 2023

Hvor mange relæer var skadet?

logo
Transport

7. maj 2023

Blip, båt, det gik ikke så godt…

logo
Transport

10. april 2023

Voldgift i CMR-sager er tilladt

logo
Transport

5. februar 2023

Hvornår gælder CMR-loven - Nu i farver

logo
Transport

4. december 2022

Ændrede og ikke ændrede aftaler

logo
Transport

6. november 2022

Fortoldning er transportørens problem

Holdet

Aage

Krogh

Partner