SMS i arbejdstiden kunne ikke begrunde afskedigelse
En privat SMS sendt i arbejdstiden kunne ikke begrunde afskedigelse, selvom medarbejderen var bekendt med virksomhedens strenge telefonpolitik. Retten i Lyngby konkluderede, at afskedigelse var for hård en sanktion, da medarbejderen ikke tidligere havde modtaget advarsel for overtrædelse af politikken.
En mand havde været ansat i et apotek i 15 år, hvor han stod for at bringe medicin ud til kunder. Det fremgik af apotekets personalehåndbog, at det ikke var tilladt at bruge mobiltelefon til private formål i arbejdstiden. En dag da medarbejderen var på vej fra sin arbejdsbil til apotekets frokoststue, sendte han en SMS til en ven for at invitere ham til fodboldaften, men SMS’en blev ved en fejl sendt til medarbejderens chef. Senere samme dag blev medarbejderen opsagt.
Medarbejderen påstod, at afskedigelsen var usaglig, da frokostpauser, ifølge personalehåndbogen, begyndte, når arbejdet stoppede, dvs. når han som chauffør parkerede sin bil og gik til frokost. SMS’en var derfor sendt i frokostpausen og ikke i arbejdstiden. Medarbejderen mente desuden, at han skulle have haft en advarsel, før han blev opsagt.
Retten: Afskedigelsen var uforholdsmæssig
Retten i Lyngby konkluderede, at SMS’en blev sendt, før medarbejderen begyndte sin frokostpause. Det var derfor et brud på apotekets telefonpolitik, som medarbejderen var bekendt med. Apotekchefen havde forklaret, at hensynet bag telefonpolitikken var, at medarbejderne skulle fremstå seriøse over for kunderne. Da SMS’en ikke blev sendt under et kundebesøg, fandt retten dog ikke, at hensynet bag telefonpolitikken var krænket. Retten lagde derudover vægt på, at medarbejderen havde 15 års anciennitet, og at han ikke tidligere havde modtaget advarsler for overtrædelse af telefonpolitikken.
Retten fandt derfor, at afskedigelsen var uberettiget, og tilkendte medarbejderen en godtgørelse på fire måneders løn.
IUNO mener
Dommen viser – helt i overensstemmelse med praksis – at det oftest er nødvendigt at give en medarbejder en advarsel forud for en opsigelse, hvis virksomheden ønsker at opsige medarbejderen på grund af medarbejderens forhold. Gør virksomheden ikke det, risikerer virksomheden, at opsigelsen ikke er berettiget.
IUNO anbefaler, at virksomhederne laver politikker for medarbejdernes private brug af telefon og internet i løbet af arbejdsdagen. Selv med en klar politik bør virksomheden dog overveje om en konkret overtrædelsen er grov nok til en opsigelse, og eventuelt søge juridisk rådgivning før virksomheden skrider til handling.
[Retten i Lyngbys dom af 31. januar 2018 i sag nr. BS 159-1685/2016]
En mand havde været ansat i et apotek i 15 år, hvor han stod for at bringe medicin ud til kunder. Det fremgik af apotekets personalehåndbog, at det ikke var tilladt at bruge mobiltelefon til private formål i arbejdstiden. En dag da medarbejderen var på vej fra sin arbejdsbil til apotekets frokoststue, sendte han en SMS til en ven for at invitere ham til fodboldaften, men SMS’en blev ved en fejl sendt til medarbejderens chef. Senere samme dag blev medarbejderen opsagt.
Medarbejderen påstod, at afskedigelsen var usaglig, da frokostpauser, ifølge personalehåndbogen, begyndte, når arbejdet stoppede, dvs. når han som chauffør parkerede sin bil og gik til frokost. SMS’en var derfor sendt i frokostpausen og ikke i arbejdstiden. Medarbejderen mente desuden, at han skulle have haft en advarsel, før han blev opsagt.
Retten: Afskedigelsen var uforholdsmæssig
Retten i Lyngby konkluderede, at SMS’en blev sendt, før medarbejderen begyndte sin frokostpause. Det var derfor et brud på apotekets telefonpolitik, som medarbejderen var bekendt med. Apotekchefen havde forklaret, at hensynet bag telefonpolitikken var, at medarbejderne skulle fremstå seriøse over for kunderne. Da SMS’en ikke blev sendt under et kundebesøg, fandt retten dog ikke, at hensynet bag telefonpolitikken var krænket. Retten lagde derudover vægt på, at medarbejderen havde 15 års anciennitet, og at han ikke tidligere havde modtaget advarsler for overtrædelse af telefonpolitikken.
Retten fandt derfor, at afskedigelsen var uberettiget, og tilkendte medarbejderen en godtgørelse på fire måneders løn.
IUNO mener
Dommen viser – helt i overensstemmelse med praksis – at det oftest er nødvendigt at give en medarbejder en advarsel forud for en opsigelse, hvis virksomheden ønsker at opsige medarbejderen på grund af medarbejderens forhold. Gør virksomheden ikke det, risikerer virksomheden, at opsigelsen ikke er berettiget.
IUNO anbefaler, at virksomhederne laver politikker for medarbejdernes private brug af telefon og internet i løbet af arbejdsdagen. Selv med en klar politik bør virksomheden dog overveje om en konkret overtrædelsen er grov nok til en opsigelse, og eventuelt søge juridisk rådgivning før virksomheden skrider til handling.
[Retten i Lyngbys dom af 31. januar 2018 i sag nr. BS 159-1685/2016]